top of page

GSM achter het stuur - hoe zit het nu?

Bijgewerkt op: 19 jun.

De regels rond het gebruik van een GSM toestel achter het stuur zijn strenger geworden. Ook de controles erop zijn sterk opgedreven: er worden door het Openbaar Ministerie en door de politie steeds meer specifieke acties opgezet om het gebruik van GSM gebruik achter het stuur te controleren en te bestraffen.


Het gebruik van mobiele apparaten tijdens het rijden blijft een actueel en belangrijk onderwerp in het verkeersrecht. Wat mag wel, en wat mag niet? Hieronder zetten we de belangrijkste regels voor jou op een rij.



Waarom wordt GSM-gebruik achter het stuur plots strenger bestraft?

 

We trappen een open deur in: het gebruik van een GSM leidt de bestuurder af, hetgeen nefast is voor diens aandacht op de weg. Uit verschillende studies en onderzoeken blijkt dat het gebrek aan aandacht omwille van GSM-gebruik een dominante rol speelt bij tal van verkeersongevallen.


Enkele concrete cijfers:

  • In 8% van de dodelijke of zeer ernstige verkeersongevallen is er sprake van GSM gebruik achter het stuur (50 doden/4.500 gewonden per jaar);

  • Je hebt 2 tot 9 keer meer kans op een verkeersongeval wanneer je je GSM gebruikt achter het stuur;

  • Je rijgedrag is vergelijkbaar aan het rijden met een alcoholpercentage van 0,8 promille in het bloed.

 

Wat zijn de regels?


Wat zijn nu precies de regels rond GSM-gebruik in het verkeer? Wat mag er en wat mag er niet?


Wat mag er niet?

Vele mensen denken ten onrechte dat het alleen verboden is om te bellen of sms'en tijdens het rijden. Vroeger mocht je als bestuurder namelijk ('enkel') geen gebruik maken van een draagbare telefoon.


Sinds januari 2022 zijn de regels aangescherpt en is het louter vasthouden of verplaatsen van een GSM toestel - of bij uitbreiding daarvan; elk elektronisch apparaat met een scherm zoals een tablet, laptop of navigatietoestel - ook verboden.


“Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is.”

Enkele concrete voorbeelden van wat niet mag in de praktijk:


  • Je GSM uit je broekzak halen tijdens het rijden om deze in de middenconsole te leggen;

  • Je GSM even vastpakken om te controleren of je een bericht hebt ontvangen;

  • Bellen met je GSM op je knie;

  • Gebruik van je GSM voor navigatie of andere functies wanneer deze tegen je dashboard steunt.


Zelfs als je niet actief bezig bent met bellen of berichten sturen, kan het vasthouden van een GSM dus tot een boete of bestraffing leiden.


Wat mag er wel?

Het gebruik van mobiele apparaten (inclusief GSM) is enkel toegestaan als het toestel in een houder is bevestigd. Dit geldt ook voor handelingen zoals navigatie of het luisteren naar muziek. De GSM moet daarbij wel correct zijn verbonden via Bluetooth of een kabel.


Het opladen van je telefoon wordt niet beschouwd als gebruik, en je mag dus je GSM gerust opladen zonder dat deze in een houder zit, zolang je je GSM verder niet bedient tijdens het rijden.


De valkuil: stilstaan of parkeren

Stilstaande of geparkeerde voertuigen vormen een uitzondering: je mag je GSM gebruiken wanneer het voertuig daadwerkelijk geparkeerd is of stilstaat - in de zin van de Wegcode (!)


Even snel je berichten op je GSM nakijken terwijl je stilstaat in een file is dus niet toegestaan.

Let dus op: stilstaan voor een rood licht of in een file vallen hier niet onder omdat je blijft deelnemen aan het verkeer. Onder 'stilstaan' of 'parkeren' wordt dus enkel begrepen de voertuigen die niet (meer) deelnemen aan het verkeer. Even snel je berichten op je GSM nakijken terwijl je stilstaat in een file is dus niet toegestaan.


Wat is de boete voor GSM achter het stuur?


Overtredingen rond GSM-gebruik (of beter: mobiele apparaten) achter het stuur kunnen leiden tot aanzienlijke boetes en andere sancties:


  • Minnelijke schikking: de boete voor GSM-gebruik achter het stuur bedraagt 174 euro.


  • Dagvaarding voor de politierechtbank: Maar... in verschillende rechtsgebieden zoals Halle-Vilvoorde, Limburg, en Oost- en West-Vlaanderen kunnen gerechtelijke acties of richtlijnen leiden tot de onmiddellijke intrekking van je rijbewijs voor (doorgaans) 15 dagen. Dit betekent dat je uiteindelijk wordt gedagvaard voor de politierechtbank, waar je moet rekenen op een boete van minimaal 240 euro en een rijverbod vanaf 8 dagen. Bovendien wordt de veroordeling opgenomen op je strafregister.


Heb je nog vragen over deze regels of behoefte aan juridische bijstand? Neem gerust contact met ons op voor advies en ondersteuning!

 

Comments


bottom of page