De kogel is door de kerk: bijna 49 jaar heeft de nieuwe ‘Code van de openbare weg’ op zich laten wachten, maar nu vervangt hij ons huidige verkeersreglement (de Wegcode).
De nieuwe “Code van de openbare weg” treedt wel pas in werking op 1 september 2026 en zijn belangrijkste wijzigingen (en nieuwe verkeerborden!) richten zich vooral op voetgangers, fietsers en speedpedelecs.
Voetgangers
De nieuwe Code biedt voetgangers meer bescherming:
Een bewegend voertuig dat een voetganger inhaalt, moet een zijdelingse afstand respecteren: 1 m binnen de bebouwde kom, 1,5 m erbuiten.
Ook bij het parkeren van tweewielers (fietsen, bromfietsen, motorfietsen) op de trottoirs moet altijd 1,5 m vrije doorgang gelaten worden voor de voetgangers.
De nieuwe Code bepaalt dat voetgangers bij dit nieuwe verkeersbord een kruispunt diagonaal mogen oversteken:
Groepen voetgangers moeten ‘s avonds duidelijk zichtbaar zijn. Ofwel moet elke voetganger een fluohesje dragen, ofwel is de voorste en de achterste deelnemer van de groep verlicht.
Fietsers
Vooral fietsers krijgen meer vrijheid dankzij enkele nieuwigheden:
Het gebruik van het fietspad wordt in sommige gevallen optioneel. Dit wordt aangeduid door een nieuw verkeersbord:
Het verplichte gebruik van het fietspad blijft uiteraard aangegeven door:
De nieuwe Code bepaalt met een nieuw verkeersbord (vergelijkbaar met de verkeerslichten 'vierkant groen' - zie onder) dat ook fietsers een kruispunt diagonaal mogen oversteken:
Fietsers (en tweewielers) mogen traag rijdende auto’s inhalen
Dit nieuwe voorrangsbord laat fietsers en speedpedelecs toe om door het rode of oranje licht te rijden om linksaf te slaan (naast de mogelijkheid om rechtsaf te slaan of rechtdoor te gaan, mits ze andere weggebruikers voorrang geven):
Het onderstaande verkeersbord laat fietsers toe op het trottoir (voetgangers behouden wel hun voorrang). Dit kan bijvoorbeeld waar het verkeer op de rijbaan gevaarlijk is en waar er desondanks geen fietspad beschikbaar is:
Speedpedelec
Speedpedelecs mogen rijden in voetgangerszones én speelstraten, mits zij stapvoets rijden.
Bromfietsen klasse B
Bromfietsen klasse B moeten verplicht de rijbaan gebruiken in een zone 50.
Motorfietsen
Het inhaalverbod voor auto’s geldt ook voor motorfietsen.
Motorrijders mogen de reddingsstrook gebruiken in een file.
Wijzigingen automobilisten
Het alternerend parkeren wordt afgeschaft;
Niet alleen de bestuurder, maar ook de (meerderjarige) passagier kan beboet worden als deze laatste geen gordel draagt
Bij een defect of in geval van ongeval, wordt het inschakelen van alle richtingaanwijzers verplicht. Indien dat niet mogelijk is, moet de gevarendriehoek geplaatst worden op autosnelwegen .
Naast het parkeerverbod, komt er ook een verbod om stil te staan op volgende plaatsen:
waar de doorgang van trams kan belemmerd worden
op parkeerplaatsen voor andersvaliden
op busbanen;
op fietspaden D9, D11, D13 en D15;
op rotondes
Nieuwe verkeersborden
De nieuwe Code van de openbare weg maakt ook gebruik van nieuwe verkeersborden.
De belangrijkste verschillen met de huidige verkeersborden zijn:
gemoderniseerde en eenvoudigere symbolen;
toevoeging van een witte contrastrand rond de gevaars- en verbodsborden en tussen blauw en rood op andere borden;
geen blauwe onderborden meer, maar enkel witte met zwart opschrift.
Verder vinden ook een aantal nieuwe pictogrammen hun ingang. Zo komt er onder andere een teken voor de bakfiets en voor deelsteps.
Benieuwd naar de nieuwe verkeerstekens?
Je kan de nieuwe verkeerstekens bekijken via volgende link:
Wat met de “oude verkeersborden”?
De oude verkeersborden zullen na 1 september 2026 niet meteen hun geldigheid verliezen.
De geldigheid van de oude verkeersborden zal na de inwerkingtreding van de Code van de openbare weg zal stapsgewijs uitdoven.
Pas op 1 januari 2045 zullen alle “oude verkeersborden” hun geldigheid verliezen.